Nejsme bezzubí, naši značku i produkty můžeme chránit a bránit
Občas s nějakým výrobcem, tvůrcem, prodejcem zavedu řeč na to, že je někdo napodobuje, parazituje na nich. Lidi jsou většinou zákona neznalí a prostě věří tomu, že nemají práva a nemohou se bránit. Mohou. Cest je několik.
1. máta autorská práva (nikdo nemůže používat vaše texty, fotky, obrázky)
2. známková práva (máte-li ochrannou známku, ochráníte to něco ještě silněji)
3. právo průmyslových vzorů (tzv. průmyslový vzor můžete mít třeba už i na vůni)
4. ochrana proti nekalé soutěži (když někdo jasně parazituje na úspěchu vaší značky nebo vyrábí něco, co může zákazník omylem zaměnit za váš produkt)
A jako jasně, kopírka si stěžovat nebude, ta si vesele vykrádá a parazituje, musíte po tom jít vy. A že nechcete skončit u soudu? Já osobně kousala mnoho zmetků do prdele a ani s obřími hráči jsem k soudu nedospěla. Stačilo být odhodlán dojít až k soudu a vše se nakonec vyřešilo mimosoudně. Žádná moje kopírka ani vykradač už na trhu nestraší.
Prostě pokud se nebráníte, neubráníte se. Pokud se bráníte, už to je pro druhou stranu trabl a i když u toho brblá a lže (což je klasika – vaši značku nezná, ty vaše texty mu na web naskákaly samy…), nakonec tu danou věc prostě přestane vyrábět a prodávat. I bytový zloděj, když si vybírá, kam půjde loupit, jde raději do zahrady bez dobrmana. Takže buďte dobrmany a chraňte svoje produkty i značku.
Víc o tom píšou na Czechdesign, kde na téma ochrany designéru napsali celej seriál.
No a pak jsou tu Číňani… TEMU vlítlo do ČR nedávno, chrlí plagiáty a napodobeniny jak na běžícím pásu, podávala jsem na ně stížnost u ČOI a nikdo mi ani neodepsal. Takže pro ty zmetky holt platí jiná pravidla… Zatím, od října by to mělo bejt jinak a jsem zvědavá, jestli si na ně konečně došlápneme.