Storytelling aneb tipy pro vytvoření dobrého příběhu
Dobrý příběh je základ úspěchu nejen v životě, ale i podnikání, umění či vztazích. Moc pěkně sepsané rady, jak dobře vyprávět příběh, mám od kamarádky Miriam z mé nejoblíbenější neziskovky Spiralis. Se Spiralisem jsem prožila svůj první podnikatelský kurz Řídím svůj projekt, který pomáhala ženám po mateřské začít podnikat. Text zpracován podle materiálů Kateřiny Jonášové a Moniky Nevolové.
Hlídejte si, co o vás najde největší detektiv dneška, Google
Schopnost tvořit a sdílet svůj příběh a příběh svého projektu se stává jednou ze zásadních dovedností. Nenechte za sebe mluvit ostatní! Hlídejte si, co o vás najde největší detektiv dneška, Google. Naučte se vyprávět příběhy a buďte tvůrci a tvůrkyněmi svých životních příběhů. Lidé mají rádi příběhy od pradávna. Lidský mozek si totiž snadněji pamatuje a dokáže uchovat sdělení, když je zabaleno v příběhu.
Pomocí příběhu můžete přesvědčovat druhé, získat si pozornost, zaujmout, ovlivňovat atmosféru na pracovišti, bavit druhé, ale i vysvětlit složitý problém.
Příběhy oslovují každého
- vizuální typy: lidé, kteří se učí lépe z obrazového materiálu
- auditivní (sluchové) typy: ti, kteří se učí lépe poslechem či diskuzí
- kinestetické (emoční) typy: nejlépe se učí tím, že věci dělají, sahají, zkoušejí
Vyprávění příběhů se mezinárodním slovem označuje storytelling.
Příběhy vzbuzují zvědavost a pozornost. Vyprávění příběhů ukazuje respekt k publiku. Příběhy totiž dávají posluchačům svobodu, aby si došli k vlastním závěrům. Vy vyprávíte příběh, on za vás řekne, co chcete říct vy: morální hledisko, rady, jde o nenásilnou formu, nekřičíte na lidi: “Udělejte to!“. Lidi nezajímají tvrdá data a čísla, chtějí lidskost, kreativitu, slabosti, hříchy a autenticitu. A to vše ve vašich příbězích může být. Jak na to? Tady je 7 základních rad.
7 tipů pro vytvoření dobrého příběhu
- Používejte jednoduchý jazyk
- Přečtěte si svou přípravu nahlas – mluvené slovo je jiné než to psané
- Využívejte rytmizování – střídejte krátké a delší věty
- Využívejte harmonizace – technické pasáže prokládejte emotivními
- Buďte struční/é, ale nebojte se citově zabarvených slov
- Mějte na paměti své publikum a jejich jazyk
- Dikce – dobře vyslovujte, dělejte tečky, mluvte nahlas
Když už nejste začátečník a chcete svůj příběh vyšperkovat, můžete abgrejdovat své schopnosti o následujících 7 prvků.
7 prvků pro vytvoření skvělého příběhu
- Ilustrujte důvěryhodnost – zkušenost, výsledky
- Zvěte lidi do příběhu – klaďte otázky (nejen řečnické)
- Aktualizujte příběh – aktuální data, aktuální historky
- Zprostředkujte emocionální zážitek – přibližte situaci svých klientů/lidí, s nimiž pracujete, přibližte barvy a vůně vaší práce
- Používejte dobré metafory
- 80 % vašeho celkového dojmu tvoří vaše charisma, gesta, mimika
- Zvědomte si před výstupem svou vnitřní motivaci – proč jsem pro téma zapálený/á, proč tedy mohu nadchnout pro to samé i ostatní
No a když už je váš příběh skvělý, může být i dokonalý. Stačí přidat ještě 5 špetek posledního důležitého příběhového koření.
5 momentů, které je vhodné zařadit do vašeho vyprávění
- Aha efekt – zaujměte hned první větou, začněte originálně!
- Dramatická otázka – klíčová otázka, která udržuje pozornost diváka. Odpověď na ní by se divák měl dozvědět na konci příběhu – call to action
- Emoce ven – kde se dojmete, rozčílíte, rozesmějete, víte, že jste na správné stopě
- Buďte osobní – váš jedinečný úhel pohledu je to, co posluchače zajímá, važte si sami/y sebe
- Síla zvukového a obrazového doprovodu – hudbu, obraz a další formy doprovodu volte tak, aby vhodně podbarvily dějovou linii příběhu (zvažte promítnutí ukázky filmu, fotek)
Díky podpoře Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů, se mohl uskutečnit celodenní workshop Tvůrkyně svého příběhu aneb Ženy ve veřejně prospěšných aktivitách za využití metody Storytelling, kterou uspořádal Spiralis v rámci projektu Spektrum rozvoje žen.
Vyprávět příběh se tam učily ženy, které působí v neziskovém sektoru a pro společnost dělají mnoho dobrého a často potřebují složitá témata formulovat jednoduše a sdílet se širokou veřejností. Teď už znáte základní finty i vy, tak hurá do toho a vyprávějte příběhy.