Rozhovory coby královskou disciplínu novinařiny musíte trénovat

IMG_8380

I když jsem bývalá dlouholetá novinářka, rozhovory jsou královská disciplína a člověk se do toho zase musí dostat. Navíc rozhovory pro mě a na mnou vybraný téma jsou něco jinýho než povídání do telky na téma daný někým jiným. Takže studuju a nelením a zlepšuju svý rozhovorování třeba díky moudrým radám mýho muže z podcastu Tvůrcast (podcast pro obsahový tvůrce na platformě Forendors). Inspirovala mě i kniha Rozhovory o interview, kde k rozhovorům řekli své třeba Marek Eben, Rudolf Křesťan, Václav Moravec, Ondřej Neff, Olga Sommerová, Jindřich Šídlo.

Z Tvůrcastu Jak na dobré rozhovory jsem si vypsala toto:

  • stručná otázka s 1 myšlenkou
  • aktivně naslouchat – oční kontakt – sledovat hosta jako profi tenistka míček
  • nedržet se stryktně připravených otázek, spíš až na konci zkontrolovat, zda jsem položila vše, co jsem chtěla
  • dobré otázky dělají dobré odpovědi
  • rešerše všeho kolem hosta, abych mu položila úplně nový otázky – jádro rozhovoru = přimět hosta přemejšlet
  • host by měl zhruba vědět, odkud kam se povídání povede
  • Šídlo: na dobrý rozhovor to chce minimálně 1 hodinu nahrávání
  1. část rozhovoru se buduje atmoška
  2. část rozhovoru se objevují klenoty
  • síla ticha: Aleš Palán – nejlepší otázky se rodí z mlčení

Z Tvůrcastu 10 technik, jak vést rozhovory, které vaše posluchače neunudí k smrti mám toto:

Postřehy Poliny Pompliano (píše newsletter The Profile), viděla tisíce rozhovorů, viděla ty nejlepší tazatele při práci a sepsala příručku, jak vést rozhovory. 

  1. první otázka je gró

Vaším cílem by proto mělo být, abyste položili něco netradičního, neobvyklého, něco, nad čím se bude muset tázající více zamyslet. Položit tuctovou otázku, kterou host dostal už 100x, je na hovno. 

2. příběhy neprožitých životů

Něco jako:

Jak jste si myslela, že to s vaší první knihou a psaním vůbec dopadne? 

A jak to dopadlo doopravdy? 

Prostě pátrat i tam, kde se vlastně ve skutečnosti nic neodehrálo, po příbězích neprožitých životů.

3. zrcadlení

O zrcadlení jsme se učili na herecký škole. Prostě zrcadlím gesta, náklony hlavy, úsměvy či zamračení nebo i zopakuju klíčová slova vyřčena tím, kdo sedí proti mě. I když on to neví, uklidní ho to. A spíš se mi svěří. Využívají to i agenti FBI třeba při vyjednávání. Někteří moderátoři zopakují poslední kousek toho, co jim odpovíd jejich host, a udělají z toho další otázku.

4. přerušení 

Když rozhovor přerušíte v blbou chvíli, může ho to zabít. Když v dobrou, možná se dovíte něco neuvěřitelnýho.

5. domněnky 

Nemachruju, že všechno vím, ale zastupuju publikum a ptám se, domnívám se a chci slyšet, zda mám pravdu nebo zda mi to host vyvrátí.

6. pryč s překážkami 

Snažte se zbavit fyzických překážek mezi vámi a hostem. Dejte pryč stůl, sedněte si k němu blíž nebo za ním jako já vyražte do jeho oblíbeného prostředí. Hned to bude intimnější. I proto jsem odmítla natáčet v podcastovým studiu a dala jsem přednost reportážnímu stylu nahrávání, je to sice těžší, ale intimnější.

7. „šťáva“ v příběhu 

Jde o to ukázat hosta jako člověka, kterej chybuje, má pocity, strachy jako každej jinej. Jít do hloubky. To bylo jedním z důvodů, proč jsem s 50 pod 50 začala. Mnoho podnikatelskejch rozhovorů byl jen slepenec tvrdejch dat, čísel, nástrojů. 

8. zvědavé zpochybňování 

Místo toho, abych řekla: jste zlej člověk a nikdo vás nemá rád! Tak se zvědavé ptám: Asi tušíte, že jsou lidi, kterým úplně nesedíte, a říkají, že vás nemají rádi. Proč myslíte, že to tak je?

9. všichni chtějí bejt vidět 

Všichni toužíme po pochopení, aby nás lidi viděli, slyšeli, akceptovali, validovali. Takže ať má sebelepší moderátor sebeslavnějšího hosta, všichni se prý po rozhovoru nejistě ptají, jestli byli dobří. 

10. chce to trénink

Pokud chce někdo dělat skvělý rozhovory, musí jich dělat fakt hodně a hodně se učit.  

  • Oprah Winfrey dělala přes 37 tisíc rozhovorů
  • Larry King jich zvládl dokonce 60 tisíc

Autorka tohoto rozhovorovýho desatera, který pro mě objevil manžel Martin Kavka ve svým Tvůrcastu – podcastu pro obsahový tvůrce. Polina Pompliano radí, jak trénovat a na tu radu ještě nemám. Ale až mi dojdou hosti z řada kamarádů a známých, dojde i na to:

„Nepotřebujete talk show, abyste si vyzkoušeli umění vést rozhovor. Nejlepším způsobem, jak se zlepšit, je vést rozhovory s neznámými lidmi a dát si za cíl zjistit něco zajímavého z jejich života.“