Temu zatlouká hřebíčky do rakve našeho malého rodinného podnikání

1

Jsme malá rodinná firma, vydáváme deskovky a dovážíme sem japonskou značku Oink Games (jsme jejich výhradní distributor). Ale držíme se zuby nehty. Temu nám zatlouká hřebíčky do rakve. Nájezdník z východu, který prodává fejky her, jejichž originály tu distribuujeme, agresivní slevovou politikou tak prodražil reklamu, že to zasáhlo i největší hráče v zemi. Nastal krvavý boj o neloajální zákazníky, kteří neřeší kvalitu ani originalitu, ale jen cenu. 

Jak čínské tržiště Temu (založeno 2022) ničí naši malou rodinnou značku 4 Kavky? Už rok nám padají prodeje, nejdřív u hry Ponorka (Deep Sea Adventure), pak i u ostatních. Má v tom prsty Temu a jemu podobní. Jednak nám neskutečně prodražili online reklamu tím, jak do ní nalili obrovské čínské peníze. Pokud chcete být vidět, musíte zaplatit mnohem víc než dřív. Jinak jste neviditelní. 

Zároveň už drze cílí svoji agresivní reklamu na naše české názvy nejúspěšnějších her Ponorka (Deep Sea Adventure) a Cirkus (Scout) a prodávají pak hluboko pod cenou napodobeniny (jednu Ponorku jsme si koupila za 24 kaček i s poštovným, byl to samozřejmě fejk). 

Když do vyhledávače napíšu jen náš český název, mezi prvními hrami to najde fejk z Temu. Koukněte. Zadala jsem „desková hra Ponorka“ a „karetní hra Cirkus“.

Fejk Ponorky

Mimochodem, když na Temu napíšete Oink Games, najdete tam fejky snad všech her kromě letošních novinek.

Screenshot

Temu o sobě tvrdí, že není e-shop, ale že je online tržiště = sami nic nevyrábějí, poskytují prostor pro kohokoli (většinou z Číny), kdo u nich něco prodává. Když si na Temu něco koupíte, uzavíráte smlouvu s daným prodejcem, nikoli s Temu. I když to, že je to tržiště, na webu nijak viditelně nenajdete, ze zákona byste ale měli

Česká obchodní inspekce či Evropské spotřebitelské centrum jsou zatím na Temu krátcí, ale já si myslím, že nechtějí kalit vodu a moc bojovat. Třeba ve Francii už proti Temu zakročili. Dolní komora parlamentu schválila zákon, který Temu zakazuje reklamu, spolupráci s influencery a na zboží zavedli přirážku 10 éček. Se zvýšenými cenami už neuhnou před cly a dalšími poplatky. 

Chránit to má domácí trh, zdraví spotřebitelů i životní prostředí (miliony balíčků zasviní planetu víc než pár velkých balíků). Jen Temu a pár jemu podobných prodražili i leteckou dopravu. K nám do EU dopravují 1000 tun denně, ale chtěli by sem dovážet 5000 tun každý den! 

Do USA Temu dopravuje 4000 tun zboží denně, Shein 5000, Alibaba 1000 a Tik Tok 800. V přepočtu to odpovídá 108 nákladním Boeingům každý den. Podle mediální společnosti Baixiao.com tvoří rychlá móda polovinu čínské dopravy a zabírá přibližně třetinu celosvětové přepravy zboží na dlouhé vzdálenosti.

Nejsem tak bohatá, abych si kupovala laciné věci

Podle magazínu Wired Temu prodělává v průměru 30 dolarů na objednávku tím, jak se snaží proniknout na trh, kde už je zavedená silná konkurence jako Shein, Aliexpress nebo eBay. Jaké je hlavní nebezpečí příliš laciného zboží? Když je něco superlevné, přináší to riziko a problémy. Protože každý obchodník chce vydělat. Pokud nevydělá na prodeji zboží, vydělá třeba přeprodejem citlivých dat svých zákazníků. 

U nás už to řeší Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Má Temu v hledáčku stejně jako dříve jiné čínské aplikace TikTok nebo WeChat kvůli úniku citlivých uživatelských informací a přeprodávání dat svých uživatelů. Aplikaci Temu nedoporučuje stahovat do mobilního telefonu.  

V USA je na Temu podáno několik hromadných žalob, najatí experti zjistili, že jejich aplikace obsahuje malware. A je podezření, že Číňané dál prodávají data svých uživatelů a zákazníků. První verze aplikace Temu vyžadovaly svolení s odposlechem mikrofonů, sledováním GPS apod. To čínskému velkému bratrovi chcete dát do rukou. 

A v Číně jsou obchodníci povinni vše předat vládě. Jenže když si stáhnete apku, máte nákup na Temu ještě levnější, a na to spousta slevuchtivých slyší. Vypnou mozek, vidí jen cenu. Jsou to dopaminoví slevoví závisláci. 

Proč Temu prodává hluboko pod cenou?

Chtějí opanovat trh. A ceny se pak pomalu zvedají, ale cestou vytlačují menší značky. Takže třeba v našem případě to může dopadnout tak, že my zmizíme a místo nás sem bude Temu vozit fejky Oink Games za stejnou cenu, za jakou my dnes prodáváme originály. Samozřejmě bez českých návodů a českých videonávodů a veškeré péče, kterou značce celou dobu děláme. Samozřejmě bez odměn pro lidi, kteří ty hry vymýšlejí, ať už u nás nebo v Japonsku. 

Aneb jak říká kamarádka, markeťačka a tvůrkyně Michelle Losekoot:

„Když budete chtít skvělý věci zadarmo, nebudou skvělý věci.“

S Oink Games jsme to řešili, naráží na to po celém světě a nechtějí se tím nějak moc zabývat, dál vyrábějí super hry a snaží se uspět navzdory Temu a jim podobným. Jako silné nadnárodní firmě se jim to možná podaří. Nám jako malé rodinné značce možná ne.

Temu a agresivní reklama porušující duševní vlastnictví českých tvůrců

Temu už parazitovalo třeba na české značce Ovečkárna a používalo přímo jejich brand v cílených reklamách na věci zdánlivě podobné produktům Ovečkárny. Hospodářské noviny psaly o případu okopčených šatů britské oděvní návrhářky Christiny Ashmanové. Začala to řešit na sockách, její sledující začali předmět nahlašovat a obchod pak nabídku stáhl. Do té doby ale stihl prodat téměř 10 tisíc kusů daných šatů. 

Chtěla jsem přímo na stránkách Temu alespoň zatím pod všechny fejky Oink Games napsat, že to není originál, ale to taky nejde. Temu vás pustí k napsání recenze, jen pokud jste daný produkt u nich koupili. A nemají jeden Cirkus a jednu Ponorku, pořád tam vyskakují nové a nové, a abyste jim mohli napsat špatnou recenzi, museli byste najmout člověka, který by tam furt koukal, nakupoval a psal, aby to za den dva zas zmizelo a objevil se jako by nový produkt bez vaší negativní recenze. 

Při kontrolách se v oblečení z Temu našlo alarmující množství toxických látek, změkčovadla způsobující neplodnost či předčasný porod, formaldehyd v čepicích. Škodlivý obsah má 80 % hraček. Jako mňam, to chcete. 

Temu nám tu strašně zdražili reklamu

Temu nám svými nekalými praktikami, lacinými napodobeninami a agresivní reklamou prodražují naši reklamu třeba na Facebooku o desítky procent, aby to fachalo, musíme si připlatit. Nebo se na to úplně vybodnout a přestat ji platit.

Podle Czech Crunch v Maďarsku vypnuli Temu na deset dnů reklamy. Tržby konkurujících e-shopů obrovsky stouply. „Když Temu vypnulo reklamy, tržby daných hráčů … vzrostly minimálně o dvacet až padesát procent …V extrémních případech to bylo až o sedmdesát procent,“ přiblížil pro CzechCrunch László Szabó z Growww Digital.

Navíc jejich fejky (a že jich tam mají, o tom psal už i časopis Time) stojí zlomek toho, co naše poctivé hry, z jejichž prodeje dostávají peníze ti, kteří hru stvořili, vyrobili. Temu mnohdy neprodává snad ani za výrobní náklady, takže v jakých podmínkách to asi vyrábějí? A v jaké kvalitě? A kdo? Šušká se, že děti a Ujguři… 

Podle rakouského deníku Der Standart se při kontrolách našla v oblečení z Temu alarmující množství toxických látek, změkčovadla způsobující neplodnost či předčasný porod, formaldehyd v čepicích. Jako mňam, to chcete. To potřebujete. Bo sleva.

Temu je nájezd z východu, kolo štěstí, které vyvolává v lidech dopaminovou závislost

V podcastu WebTop100 na téma obřích zahraničních marketplaceů mluvila Štěpánka Vílová, zkušená hráčka v ecommerce zejména v segmentu módy: Ten hurikán, kterej na nás přiletěl z Číny, to nikdo dopředu neodhadl. Přihnalo se něco, co do toho nasypalo nesmyslné peníze, to je něco, na co se neumíte připravit. Používají mechaniku skoro až na úrovní gamingu, aby v lidech vyvolali závislost, dopamin. Když si to otevřete, tak to vypadá jako online kalkulačka, jak se vám tam přepočítávají ty ceny.

Temu popisují jako nájezd z východu, automat, kolo štěstí vyvolávající dopaminovou závislost. Když mi někdo nabízí tričko za 50 korun, proč bych si ho jinde kupovala dráž? Zákazníkovi to pokřiví myšlení o cenách. Je to boj o neloajálního zákazníka. 

Podle Vílové Temu s trhem zatřáslo tak, že spousta firem přestala růst a bojuje o přežití. Osekává náklady, hledá úspory, propouští, mění nabídku produktů, přemýšlí, jak si udržet zákazníka, když není loajální. Kdo doteď nevybudoval značku, nemá šanci. 

Je prostě období konsolidace – všichni máme zvýšené náklady růstem ceny reklamy, uneseme to? Vybalancujeme to? Pod rukama se nám rok děje revoluce, a tady je ticho. Nikdo to neřeší. Všichni na to koukáme, zakončuje Vílová. 

A jak na to reaguje deskoherní svět? Třeba ve veřejných facebookových deskoherních skupinách je tohle téma na blacklistu. Deskovky pro tři bratry (47 700 členů) zakazují propagaci, prodej nebo i jen prolinkování her z čínských zdrojů. Protože si správci skupin uvědomují, že čínské fejky deskohernímu byznysu podrážejí nohy. Jsou to prostě kradené hry, ze kterých ti, kteří je vymysleli, nemají ani korunu. A jejichž nesmyslně nízké ceny pokřivují zákazníkům představu o tom, kolik má taková desková hra stát. 

Jaké kroky chystám

Dráždí mě, jak se my malí čeští podnikatelé snažíme vše dodržet a hrajeme podle pravidel, zatímco invazivní čínský hmyz jako Temu si tu dělá, co chce, a nikdo proti němu zatím účinně nezakročil. Místo toho ho necháváme dál hodovat. I na malých rodinných firmách, jako jsou naše 4 Kavky.

Ohledně Temu jsem napsala České obchodní inspekci (ČOI), vůbec nereagovala. Napsala jsem Temu, odepsali, že Oink Games vlastní ochranné známky, ne já, čili se se mnou nebudou bavit. I když jsme výhradní distributor jejich her v tomhle regionu a máme na to licenci. Zkusíme s právníky zjistit, co se dá dělat. Protože když se člověk nepustí do boje, nemůže vyhrát. Tímhle článkem vystřeluju tohle téma do veřejného prostoru. A uvidíme, co bude dál.

Přežijí 4 Kavky nálet invazivního čínského hmyzu?

Zatím se držíme a plně česky lokalizovanými (do češtiny přeloženými) hrami Ponorka a Cirkus s českými názvy na krabičkách, které už se nám tisknou, možná pár hřebíčků z rakve zas vyndáme. Ale bůh ví, jak to dopadne. Bojovat proti čínským státním prachům nejde. 

V Essenu (největší deskoherní veletrh světa, ze kterého jsem se nedávno vrátila) už jsem to téma s kolegy z oboru pootevřela a veřejně mluvila o tom, že to sice děláme krásně a baví nás to, ale že je to těžký boj. 

Jak nás podpořit? 

  • nekupujte kradené zboží (fejky Oink Games na Temu jsou levné, protože jsou kradené a dotované z komoušských čínských státních peněz, vyráběné možná dětmi při nucených pracech a bůhví z čeho)
  • kupujte přímo od nás nebo od našich obchodních parťáků (např. Planeta her, Myší doupě, Svět her, Luxor, Pod 7 kilo, Fyft, Gerlich Odry a další, pokud si nejste jistí, napište – nasměrujeme vás)
  • šiřte klidně dál tenhle článek, aby lidé šíři toho problému pochopili, i když jsme národ slevistů a nedělám si iluze, že by to široká veřejnost vůbec chtěla pochopit

Žaloby, stížnosti, šetření Temu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK – sdružuje více než 680 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu.) už podala České obchodní inspekci (ČOI) podnět ke kontrole Temu, které podle nich nedodržuje českou a evropskou legislativu a znevýhodňuje tak ostatní obchodníky.

Nabídka Temu je zjevně plná fejků a je jim to úplně jedno. Objevují se i falešné CE certifikáty, které si vyrobí v podobě nálepky. Za miliony balíčků neplatí clo, protože obchází pravidla. Je podezření z nucené práce při výrobě zboží. 

Temu v EU obslouží měsíčně 45 milionů zákazníků. V květnu 2024 překročilo Evropskou komisí stanovenou hranici pro “velmi velké online platformy” (VLOP – Very Large Online Platform). Velcí poskytovatelé musí plnit přísná pravidla, musí mírnit riziko prodeje padělků a položek porušujících práva duševního vlastnictví. 

Komise po Temu chtěla do 21. října 2024 informace, jaké kroky dělá, jinak může zahájit vyšetřování. Organizace na ochranu spotřebitelů tento tlak vítají, a já taky. 

Stát přichází o miliardy

Jitka Dvořáková – jedna z nejvýraznějších postav české e-commerce, letitá manažerka i ředitelka regionálního Philipsu, CZC, Mallu v Chorvatsku a Slovinsku, nabízí konzultace e-shopům a právě s pomocí organizace APEK s Temu bojuje. 

Pro Czech Crunch vysvětlila svou motivaci: „Současná situace mě štve. Na trhu nejsou rovné podmínky, pokud jde o náklady zahrnované do cen výrobků i o ochranu spotřebitele. Což se dá laicky přirovnat k tomu, že když v případě loupeže zjistíme, že pachatelem je cizinec, nebudeme ho stíhat.

Podle její analýzy je Temu se Sheinem dle prodejů jedněmi z největších online prodejců v ČR, spolu s dalšími podobnými zahraničními tržišti udělají 20 % celkových tržeb online trhu u nás.

Co se jí nelíbí?

  • nabídka je zjevně plná fejků a je jim to úplně jedno
  • objevují se i falešné CE certifikáty, které si vyrobí v podobě nálepky
  • 53 milionů balíčků, za které Temu a spol. neplatí clo, protože obchází pravidla
  • diskutabilní jsou i platby DPH a poplatků za zpracování obalových odpadů
  • nekalé obchodní praktiky či nedodržování nařízení o informování spotřebitelů
  • podezření z nucené práce při výrobě zboží
  • APEK našly závadné výrobky obsahující karcinogeny, škodlivý obsah má 80 % hraček

Podle Dvořákové se Temu sice tváří jako tržiště, ale chová se jako e-shop: „Platí dopravu, posílají zboží, komunikují se zákazníkem, dělají reklamu. Tudíž by měli převzít zodpovědnost za své obchodníky.

Hrajeme fotbalový zápas na hřišti, které je jako nakloněná rovina. My hrajeme podle pravidel a hrajeme do kopce. Temu pravidla ignoruje a čutá merunu z kopce. Chtěli bychom hrát na hřišti s rovnými podmínkami pro všechny. Pro férové podmínky není nutné vymýšlet novou legislativu, stačí ji jen vymáhat. 

Přicházejí k nim zákazníci za co nejnižší cenou bez požadavku na kvalitu a službu. Ale kvůli tržištím jako Temu stát přichází o miliardy. 

I v našem odvětví deskových her spousta vydavatelů vyrábí v Číně, ale požadují vysokou kvalitu, skutečné certifikáty, platí clo i DPH, licence na hry, prostě Čína umí na přání vyrábět i kvalitní zboží, když je za něj někdo ochoten zaplatit. V přepočtu pak za jeden kus zaplatí třeba i o 60 % víc na clu, daních a dalších poplatcích, než když Temu přiveze nějakou lacinou napodobeninu. 

Fotbal na nakloněné rovině

Můj muž k tomu říká, že hrajeme fotbalový zápas na hřišti, které je jako nakloněná rovina. My hrajeme podle pravidel a hrajeme do kopce. Temu pravidla ignoruje a čutá merunu z kopce. To se jim to vyhrává. A my skoro nemáme šanci. 

Chtěli bychom hrát na hřišti s rovnými podmínkami pro všechny. Na vodorovném hřišti. Pro férové podmínky není nutné vymýšlet novou legislativu, stačí ji jen vymáhat. Chce to, aby Temu platilo veškeré poplatky jako my, DPH, clo, aby neprodávalo kopie, nemělo falešné CE certifikáty. 

To vše si my čeští obchodníci nedovolíme, Temu ale zjevně může. Protože na nás je jednodušší si dupnout. Za stejný kontejner zaplatíme v Česku clo třeba 35 %, Temu nic, protože to rozdělí do maličkatých zásilek, za které už clo platit nemusí. Přitom do EU denně letecky dováží 1000 tun zboží (chtěli by prý ale vozit 5000 tun). 

Jasně, v EU se diskutuje o clu, možná se to během pár let vyřeší. Ale do té doby z nás spousta pojde. Už neutáhneme hru do kopce. Temu údajně meziročně roste skoro o 500 %, takže hřiště se strašně rychle naklání v náš neprospěch. A tři roky jsou hrozně dlouhá doba. Turci přitom na Temu zareagovali během 14 dnů a zavedli jim clo. Francie zavedla poplatky na dovoz módy z Číny. Na čínská auta u nás clo normálně platí. Takže to jde, jen když se chce. 

ČOI hraje mrtvého brouka

Alespoň v našem případě hraje Česká obchodní inspekce mrtvého brouka. Poslali jsme jim stížnost na Temu, které tu prodává fejkové deskové hry, jejichž originály distribuujeme my, ale ani nám neodpověděli. 

Nejspíš kontrolují a postihují jen to, co je easy. Ne čínské tržiště, které u nás ani nemá legální entitu – Temu má evropské sídlo v Irsku. Jasně, kontroly, postihy, řešení budou něco stát, ale nechápu, že už jsme dávno nezakročili a necháváme tu Čínu dělat si z nás dobrý den a dovážet sem tuny odpadu denně (levné zboží je mnohdy na pár použití a pak skončí v popelnici, lidi si koupí zase nový levný šmejd i s hromadou obalových materiálů). 

Temu naprosto vědomě nedodržuje lokální zákony, stát přichází o miliardy ročně, e-shopy se potýkají s existenčními problémy a spousta z nich tu nerovnou hru nepřežije. 

Nám nevadí, že je tu konkurence, to je v podnikání normální, ale vadí nám konkurvence – konkurence, která využívá nekalých praktik a nehraje fér. 

„My chceme, abychom pravidla nastavili stejná nejen pro lokální hráče, kteří tady zaměstnávají lidi a platí odvody i daně, ale i pro přeshraniční hráče,“ říká Pavel Vopařil, ředitel Bonami pro Czech Crunch. „Kdybychom my nemuseli platit šedesát % na clech, daních a odvodech, také budeme levnější. Buď ať to neplatí nikdo, nebo všichni,“ dodává Vopařil. 

Kladívka buší, hřebíčky přibývají

Takže hrajeme fotbal na nakloněné rovině proti Temu. Už ležíme v rakvi a posloucháme bušení kladívek, která nám přidávají hřebíček za hřebíčkem. Spolu s naším právníkem zkusíme udělat maximum proto, aby se hra narovnala a šanci tak měli i fotbalisti, kteří jsou teď dole a kopou do kopce. 

Protože nám nevadí, že je tu konkurence, to je v podnikání normální, ale vadí nám konkurvence – konkurence, která využívá nekalých praktik, nehraje fér a jenom kurví podnikatelské prostředí. 

Aktualizace článku z 30.10.24, kdy se stal zázrak a všechny hry od japonských Oink Games z Temu v ČR zmizely:

Týden po vypublikování tohoto článku se nám ozvala tisková mluvčí Temu pro střední a východní Evropu (ano, taky jsme koukali jak puci, že online tržiště, které není e-shop, má tiskovou mluvčí), že by ocenila, kdybychom do článku přidali i vyjádření Temu. Chtěli by čtenářům přiblížit i jejich pohled na tuto problematiku.

Když jsme ve vyjádření s mužem četli: Cílem je podpořit hluboce zakořeněný respekt k právům duševního vlastnictví třetích stran, aby obchodníci zachovali legální a vyhovující obchodní operace, se muž poprskal čajem. 

Nejdřív jsme chtěli odmítnout s tím, že jsou to jen řeči, ale když jsme se podívali na stránky Temu, zjistili jsme, že opravdu zakročili a všechny plagiáty her od Oink Games zmizely. Nikdo neví, jestli se tam zítra zas neobjeví, ale dnes máme radost.

A tak budeme hodní a přidáme vyjádření Temu, protože odstraněním zmíněných her ukázali, že to možná začínají myslet vážně: 

Když obdržíme hlášení o porušení práv, každý případ okamžitě prošetříme a podnikneme příslušné kroky, od odstranění výpisů produktů a obrázků až po zrušení účtů prodejců. V závislosti na míře protiprávního jednání mohou být obchodníci z naší platformy trvale vyloučeni.

V našem případě pomohl až virální článek, který se šíří jako lavina. Pro vás máme jednu radu, na Temu je možnost nahlásit porušování práv, ale tím jsme prošli a robot, který s námi komunikoval, nás odmítl s tím, že nejsme vlastníky ochranných známek. Ale jako první celkem jednoduchý krok se to zkusit dá. Pokud jste vlastníky ochranných známek, mohlo by to fungovat. Tiskové mluvčí už jsme se zeptali, jak přesně mají lidi postupovat, když chtějí Temu nahlásit fejk nebo porušování práv tak jako my. Protože virální článek asi každý psát nebude.

Aktualizace z 31.10.2024

Evropská komise začala Temu vyšetřovat 

Psali o tom na Forbesu i na iDnes. Prej se Temu dost nesnaží zabránit prodeji fejků (v našem případě se teda snažil), nelegálního a nebezpečnýho zboží. Tak se konečně něco děje i zeshora, nejen zespoda. Komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová v tiskový zprávě uvedla: „Chceme se ujistit, že prodávané výrobky (na platformě Temu) splňují normy EU a neohrožují spotřebitele“.

Pak se tam píše o tom, o čem jsem v článku psala i já, že Temu spadlo do těch obřích online platforem a bude muset hrát podle přísnějších notiček. I proto nám asi vyhovělo (to si jen myslíme).

Pokud by Temu dostalo od komise červenou kartu za protiprávní jednání, může podle nového evropského nařízení o digitálních službách (DSA) dostat pokutu 6 % ročního obratu. A to už by Temu zabolelo. I tak je v mínusu už druhej rok, protože chce opanovat trh a utrácí za to.

Komise varuje, že některý fejky zmizí a pak se zas objeví, jasně, to se dalo čekat, i my si budeme bohužel muset pravidelně kontrolovat Oink Games, zda tam fejky jejich her zase nenaskáčou.