Storytelling aneb tipy pro vytvoření dobrého příběhu

Written by PodniKavka

Dobrý příběh je základ úspěchu nejen v životě, ale i podnikání, umění či vztazích. Moc pěkně sepsané rady, jak dobře vyprávět příběh, mám od kamarádky Miriam z mé nejoblíbenější neziskovky Spiralis. Se Spiralisem jsem prožila svůj první podnikatelský kurz Řídím svůj projekt, který pomáhala ženám po mateřské začít podnikat. Text zpracován podle materiálů Kateřiny Jonášové a Moniky Nevolové.

Jednu z úžasných storytellingových přednášek Kateřiny Jonášové jsem zažila, mám tu čest se s ní znát, byla lektorkou na kurzu pro české a slovenské podnikatelky Art Bees. Tento kurz jsem absolvovala v roce 2017 spolu s další padesáti ženami.

Hlídejte si, co o vás najde největší detektiv dneška, Google

Schopnost tvořit a sdílet svůj příběh a příběh svého projektu se stává jednou ze zásadních dovedností. Nenechte za sebe mluvit ostatní! Hlídejte si, co o vás najde největší detektiv dneška, Google. Naučte se vyprávět příběhy a buďte tvůrci a tvůrkyněmi svých životních příběhů. Lidé mají rádi příběhy od pradávna. Lidský mozek si totiž snadněji pamatuje a dokáže uchovat sdělení, když je zabaleno v příběhu.

Pomocí příběhu můžete přesvědčovat druhé, získat si pozornost, zaujmout, ovlivňovat atmosféru na pracovišti, bavit druhé, ale i vysvětlit složitý problém.

Příběhy oslovují každého

  • vizuální typy: lidé, kteří se učí lépe z obrazového materiálu
  • auditivní (sluchové) typy: ti, kteří se učí lépe poslechem či diskuzí
  • kinestetické (emoční) typy: nejlépe se učí tím, že věci dělají, sahají, zkoušejí

Vyprávění příběhů se mezinárodním slovem označuje storytelling.

Příběhy vzbuzují zvědavost a pozornost. Vyprávění příběhů ukazuje respekt k publiku. Příběhy totiž dávají posluchačům svobodu, aby si došli k vlastním závěrům. Vy vyprávíte příběh, on za vás řekne, co chcete říct vy: morální hledisko, rady, jde o nenásilnou formu, nekřičíte na lidi: “Udělejte to!“. Lidi nezajímají tvrdá data a čísla, chtějí lidskost, kreativitu, slabosti, hříchy a autenticitu. A to vše ve vašich příbězích může být. Jak na to? Tady je 7 základních rad.

7 tipů pro vytvoření dobrého příběhu

  1. Používejte jednoduchý jazyk
  2. Přečtěte si svou přípravu nahlas – mluvené slovo je jiné než to psané
  3. Využívejte rytmizování – střídejte krátké a delší věty
  4. Využívejte harmonizace – technické pasáže prokládejte emotivními
  5. Buďte struční/é, ale nebojte se citově zabarvených slov
  6. Mějte na paměti své publikum a jejich jazyk
  7. Dikce – dobře vyslovujte, dělejte tečky, mluvte nahlas

Když už nejste začátečník a chcete svůj příběh vyšperkovat, můžete abgrejdovat své schopnosti o následujících 7 prvků.

7 prvků pro vytvoření skvělého příběhu

  1. Ilustrujte důvěryhodnost – zkušenost, výsledky
  2. Zvěte lidi do příběhu – klaďte otázky (nejen řečnické)
  3. Aktualizujte příběh – aktuální data, aktuální historky
  4. Zprostředkujte emocionální zážitek – přibližte situaci svých klientů/lidí, s nimiž pracujete, přibližte barvy a vůně vaší práce
  5. Používejte dobré metafory
  6. 80 % vašeho celkového dojmu tvoří vaše charisma, gesta, mimika
  7. Zvědomte si před výstupem svou vnitřní motivaci – proč jsem pro téma zapálený/á, proč tedy mohu nadchnout pro to samé i ostatní

No a když už je váš příběh skvělý, může být i dokonalý. Stačí přidat ještě 5 špetek posledního důležitého příběhového koření.

5 momentů, které je vhodné zařadit do vašeho vyprávění

  1. Aha efekt – zaujměte hned první větou, začněte originálně!
  2. Dramatická otázka – klíčová otázka, která udržuje pozornost diváka. Odpověď na ní by se divák měl dozvědět na konci příběhu – call to action
  3. Emoce ven – kde se dojmete, rozčílíte, rozesmějete, víte, že jste na správné stopě
  4. Buďte osobní – váš jedinečný úhel pohledu je to, co posluchače zajímá, važte si sami/y sebe
  5. Síla zvukového a obrazového doprovodu – hudbu, obraz a další formy doprovodu volte tak, aby vhodně podbarvily dějovou linii příběhu (zvažte promítnutí ukázky filmu, fotek)

Díky podpoře Nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů, se mohl uskutečnit celodenní workshop Tvůrkyně svého příběhu aneb Ženy ve veřejně prospěšných aktivitách za využití metody Storytelling, kterou uspořádal Spiralis v rámci projektu Spektrum rozvoje žen.

Vyprávět příběh se tam učily ženy, které působí v neziskovém sektoru a pro společnost dělají mnoho dobrého a často potřebují složitá témata formulovat jednoduše a sdílet se širokou veřejností. Teď už znáte základní finty i vy, tak hurá do toho a vyprávějte příběhy.

Last modified: Březen 19, 2018

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *