Po pár letech dřiny nasednete na kouzelnej obsahovej kolotoč
Podnikáme už pár let, ale bez dobrýho obsahu by to nešlo. Je obsah a obsah, obsah psanej jen tak pro radost a obsah psanej v souvislostech prodeje něčeho. Ten první jde tvořit zadara, ten druhej by měl vézt k zisku. I když oklikou a přímo za něj si od nikoho nic neúčtujete. No a když jsem to nedávno napsala na fejs, padaly dotazy, jakže se neplaceným obsahem dá živit. Tak tady je moje zamyšlení a moje zkušenosti. Léty prověřený.
Za zákazníky neplatíme penězi, ale dobrým obsahem
S obsahem je to tak, že když ho děláte hodně a jste vidět a slyšet a jste lidem užiteční v oboru, ve kterým i něco vyrábíte a prodáváte, tak se vám pak to něco líp vyrábí a prodává. Protože třeba k nám přijde 85 % lidí jen skrzeva obsah o moderních deskovejch hrách, přes vyhledávače na netu a tak. Nemusíme si je kupovat slevami nebo drahou reklamou. Neplatíme za ně penězi, ale vlastně tím dobrým obsahem. Teď třeba chystáme tištěnej časák, kterej budeme rozdávat zdarma lidem ke každý objednávce v našem e-shopu www.4kavky.cz.
Část nákladů se nám zaplatila prodanou reklamou. I tu jsme ale hlídali, aby ladila s obsahem časopisu a naší cílovkou. Žádná pěst na oko, žádný luxy, hrnce nebo zahradní nářadí. Reklama na hezký rodinný deskovky, který by se přesně našim čtenářům mohly líbit. Bylo nám ctí, že do nás největší vydavatelé v zemi vložili důvěru a zaplatili si prostor v našem úplně prvním vydání rodinnýho firemního časáku. Věříme, že i to je součást rozjetýho obsahovýho kolotoče. Že vám lidi kolem už věří, že i další otočky budou stát zato.
Ale časopis je jen jedna částečka všeho obsahu, který lidem dáváme. A za kterej nic neplatěj. Ale přivedeme je k nám skrz čtení časopisu, blogu nebo kouknou na naše videonávody, přijdou a web obsahuje i e-shop a to už je jen krok k tomu, že si u nás takovej člověk i něco koupí. A když si u nás hezky počte a pokouká na videa a věří, že jsme na danou věc odborníci, a díky obsahu zdarma vidí, že to děláme z lásky a ne čistokrevně pro prachy, nemají problém třeba ani s vyšší cenou, ocení kvalitu a nakoupí. S tím máme mnohaletý zkušenosti.
Prodávat skákací gumu pro prachy fakt nejde
Nedělat hromadu obsahu kolem toho, co prodáváme, tak už dávno na trhu nejsme. Prodávat skákací gumu pro prachy fakt nejde. A přitom právě jejím prodejem to v roce 2016 začalo. Ale ještě před ním byl obsah. Můj blog, moje videa o skákání gumy a jedno, který se stalo virálním a vidělo ho 2 500 000 lidí z 80 zemí světa. A z nich se rekrutovali první zákazníci, kterým jsme jen skrz Facebook za půl roku prodali první Pruženky – skákací gumy s návodem. Už jsem měla díky obsahu vytvořenou komunitu na daný téma a vlastně i pak zákazníky.
Z obsahu v našem případě vzniklo mnohem víc než e-shop s hrami. Vedlejšími produkty kvalitního obsahu je další kvalitní obsah v jiné formě. Třeba kniha nebo tv pořad. Když bychom obsah neměli, Albatros by mě nemohl poptat o knihu Retrohraní, manžela vydavatelství Jan Melvil Publishing o napsaní knihy Hacknutá čeština nebo Stream, že s námi chce natočit dva TV pořady. Vše vzniklo díky obsahu a vznikl obsah nový, již monetizovaný. Protože za knihu jsou peníze, za TV pořad jsou peníze. A tady už se po letech psaní do kapsy rozjíždí ten kouzelnej kolotoč, jedno navazuje na druhý a synergie obsahu je tu.
Kouzelnej obsahovej kolotoč
Díky knihám a TV pořadům k nám zas přicházejí noví lidi, protože se o nás díky tomuto dalšímu obsahu dovědí. Je to krásná synergie a funguje to. Jen to má dlouhej rozjezd, než za to máte nějaký korunky, a musíte prostě dělat ten obsah šikovně a nabízet adekvátní produkt, aby se to podporovalo. Dělat cokoli bez obsahu kolem, bychom už nikdy nechtěli.
No a pak mě třeba poptá novinář, že chce pokecat na téma skákací gumy a retroher a to já už dnes musím odmítnout. Protože se zaměřuju na téma moderních deskovkých her a napínám k němu veškerou energii, každý písmenko, který teď napíšu, musí bejt pro cílovku, který teď chci na tohle téma něco prodat. A tak musím pro novináře vlastně najít zajímavý špeky kolem moderních deskovek, zase vytvořit hromadu zajímavejch informací, aby si se mnou o tom chtěli povídat. Protože písmenka, která vydá novinář v nějakým pěkným a uznávaným médiu, mají mnohem větší váhu než můj blog či Instagram.
Základní pravidlo dobrýho obsahu v podnikání: Obsah musí bejt dobrej.
Aby to zároveň pak bylo přínosný pro lidi, co to budou číst nebo na to koukat. Protože pak si řeknou, že ta baba tomu rozumí, a přijdou si ke mně něco nakoupit. Kouzelnej kolotoč se točí. Navíc v hraní moderních deskovek vidím hlubokej smysl a baví mě to, takže nepotřebuju všude cpát logo a značku ani link na e-shop. Což se líbí novinářům i mnoha zákazníkům. Je to pro ně mnohem víc uvěřitelný. Necejtěj za tím Alzáka schovanýho v rohu, kterej vyskočí a začne řvát, že si maj něco koupit. Protože ta cena je prostě nejnižší a slevy má přeci rád každej…
Druhý pravidlo dobrýho obsahu v podnikání: K dobrýmu obsahu potřebujete i dobrej produkt. Jinak vám je dobrej obsah k prdu.
Vaši misi za vás neřekne nikdo líp než vy sami
Prostě fakt chci, aby víc rodin hrálo fantastický moderní hry, kterejch jsou plný obchody. A to se vlastními texty taky řekne báječně. Nikdo to za mě líp neřekne. No a už sbíráme materiál, za půl roku jsme napsali 60 článků na blog, natočili 30 videí (máme 90 odběratelů a 17 000 zhlédnutí), napsali jsme 12 dílů 4letteru – newsletteru o moderních deskových hrách (průměrnou míru otevření za první rok máme 40 %, to je na firemní newsletter fakt nadstandartně hodně) a plnili Instáč a Facebook, ze kterýho k nám přichází neplacených 34 % lidí.
Obsah přivádí zákazníky mnohem líp než placená reklama, která stojí majlant a koupení lidi kolikrát nemusejí být vlastně ani vaše přesná cílová skupina. Pro zajímavost – ve statistikách vidíme, že nejdýl na našich stránkách vydrží čtenáři newsletteru, zatímco lidi koupení FB a IG reklamou odcházejí po pár sekundách.
Obsahem si najdete cílovku mnohem přesněji, respektive když píšete na jasný téma, ti, který to zajímá, si vás najdou. A pak už je to jen krůček k tomu, že od vás i něco koupí. Nemůžete jim cpát sebe, ale svoje znalosti, bejt jim užiteční. Naslouchat jim a chtít jim zlepšit život. Obsahem i produktem. Na dlouhodobej úspěch v podnikání, kde nic nedávám a chci jen prachy, nevěřím.
Marketing je jako první rande, když mluvíte jen o sobě, druhý rande nebude.
— David Beebe