Domácí lékárnička pro vysoce citlivé

Written by PodniKavka

První pomoc pro vysoce citlivé: Asa-Saga Hammarstedt, vydavatelství: Portál

Autorka – švédská terapeutka a cvičitelka jógy v knize shromáždila praktické rady a metody, jak HSP mohou líp zvládat život, vyhnout se přetížení a nadměrné stimulaci. Je to lékárnička, kterou můžete v případě potřeby otevřít. Najdete rady, podporu a konkrétní pomoc pro náročné situace. Za mě je tam třeba moc jógy a meditace, což fakt nevyužiju, nebo rad, jak se svou citlivostí pracovat v zaměstnání, což jako volnonožec pracující převážně z domova taky nevyužiju, ale i tak je tam spousta drobečků i pro typy jako já. 

Co už jsem o introverzi a vysoké citlivosti napsala?

  1. Jsem citlivka. Jakej dar máte vy?
  2. Vysoce citlivý marketing: 15 tipů, jak zvládnout mediální výstupy
  3. Luke Skywalker byl taky introvert a kam to dotáhnul
  4. Plus přihazuju skvělý článek mého manžela Martina Kavky o síle introvertů: Tichá síla

Jsem introvert, nevěříte? Já jo

A v knize jsem našla jednu definici INTROVERTA, podle který jsem 100% introvert. A to zas hafo lidí, co mě zná, bude žasnout, že já stand up komička života jsem introvert. Jo a dokonce čím dál větší. Takže tady je ta definice:

Introvert podle Junga

Introvertního člověka mnohem víc zajímá vnitřní život než hmotný svět – nezkoumá jen vlastní nitro, ale za stejně zajímavý a důležitý považuje i vnitřní život druhých lidí. Introvert se při povrchním rozhovoru záhy začne nudit a necítí se dobře ve velkých skupinách. Mnohem víc mu vyhovují hluboké a smysluplné rozhovory pouze s jedním člověkem.  

Vysoce citlivá zvířata

Vysoká citlivost je osobnostní rys vyskytující se nejen u lidí, ale i u zvířat. Ví a zkoumá se to zhruba od poloviny 90.let. V tlupě tito jedinci mnohem dřív vycítili nebezpečí a zburcovali ostatní. V podobě intuice máme stejný dar i dnes. Podle výzkumů mají HSP už od dětství jinou hladinu hormonů, jiné látky v krvi, jiné látky v tělních tekutinách a náš mozek důkladněji zkoumá veškeré přijaté informace. 

Jak to funguje?

Máme nastražený tykadla a vnímáme ze světa mnohem víc a mnohem hloub analyzujeme okolí, zjištěné informace důkladněji zpracováváme. Naše nervová soustava je vysoce citlivá, a když ji správně používáme, máme dar tvořivosti, pálí nám to, máme obrovský cit pro detail a v každé kapse milion nápadů. 

Test: jste HSP?

Superman nebo chudinka

Většina HSP prý hraje buď roli Supermana nebo chudinky. To znamená, že jako já celej život machruje a působí na svět zcela sebevědomým dojmem a pod kůži godzily je malá citlivá myška, nebo hraje chudinku a celý život se jen lituje a lítost vyžaduje i po ostatních. Ani jedna ta role není dobrá. Já slupku Supermana odhazuju už léta a po loňské těžké nemoci ji už dál odmítám nosit. Svět se dost diví a další a další lidi vyháním ze svýho života. Protože už nejsem Superman a chudinka taky nechci bejt, jsem kdo jsem a jsem citlivá na to, jak se s někým cítím a jak jsme si navzájem příjemní. Nesnesu hrubost, zlobu, zlost, malost, omezenost a už si ji nechci přivádět do života. Nejsem přeci žádný Superman. Jsem CITLIVKA!!

Takže opouštím vše, co je pro mě destruktivní. Říkám NE i věcem, které bych chtěla dělat, ale žerou moc energie, času. A jasně si stanovuji hranice, říkám čím dál častěji NE, protože jinak by mi hrozilo přetížení a občasné cukání ve tváři mi připomíná, kam nechci dojít. Že bych chytla nerva a zas měla měsíce zánět trojklanného nervu, deprese, nonstop strašidelnou bolest srovnatelnou i s porodem. To fakt už nechci, a tak mě NE chrání jako můj rytíř, abych měla udržitelný život a mohla žít spokojeně a vyrovnaně bez křeče zakouslé do tváře a těla, který vyhořelo. 

„Přijetí sebe samého je trik, který usnadňuje vymezení hranic”

Co HSP unavuje, vyčerpává, dráždí?

  • ostrý pach, světlo, zvuk
  • silonky, nepříjemný pásek, látka, nepohodlné oblečení nebo třeba i jen cedulka na svetru
  • mnoho podnětů
  • povrchní plky
  • velké skupiny lidí
  • něčí blbá nálada

Když nás něco vycucne a připraví o energii, dost nám trvá, než se zase nastartujeme a doplníme nádrž. 

Jak se zotavit po propadu energie

  • nadměrná stimulace = za rohem číhající přetížení (neproduktivní, bolestný, smutný stav, kdy ztratíme sami sebe, já tomu říkám, že jsem asynchronní, mysl je jinde než tady a teď a nemůže se ukotvit, tělo je neklidný, bolavý, zcela unavený a nic nepomáhá, zdánlivě nic)
  • HSP na vše kolem potřebují mnohem víc energie

KOEFICIENT SAMOTY

Co to je? To je poměr mezi časem stráveným mezi lidmi extravertní činností a času, který pak potřebujeme na zotavení, nabrání energie, dobíjení baterek. Takže třeba já mám koeficient 2,5, protože po jednom dni na školení potřebuju odpočívat 2,5 dne, než se zase cítím jako rybička. 

  • 1 den extravertní aktivity = 2,5 dne samoty a odpočinku
  • dobrý je, že ten stav přejde a my si to můžeme uvědomovat a tím si trochu ulevit, co ale v těch mrtvejch dnech dělat? 

Zalézt do jeskyně a chovat se k sobě, jako bych byla nemocná.

A tady už jsme u toho, v čem je kniha prospěšná. Obsahuje hromadu minirad, jak na přetížení, mnohé znám a používám, jiné by mě nenapadly a zařadím je do portfolia první pomoci. 

Minirady do jeskyně:

  • pohyb (hormony štěstí): jít na procházku
  • jíst často a málo
  • pracovat s častými přestávkami
  • někdy stačí jen zavřít oči, mnoho vjemů přichází skrz zrak (já si často v autě, u filmů i jinde zakrývám oči, zacpávám uši, aby nepřišlo něco, co uvnitř zasazený nechci
  • nosit sluneční brýle, hluchátka, klobouk, deštník
  • splnit nudný úkol, třeba jen převlíknout postel, uklidit stůl nebo umýt linku
  • nosit jen nejpohodlnější oblečení
  • být k sobě radikálně laskavý
  • usmívat se
  • pořádně se vyspat
  • dávat si velké pauzy od strojů (o tom je v knize dost a dost, ale to jde mimo mě, takže o tom se nerozepisuju)
  • někdo (ne já) meditace, jóga
  • vnitřním monologem se mile podpořit
  • domácí lékárnička aneb soustředit se na vlastní malá potěšení

Jeskynní lékárnička

tohle byl pro mě objev a moc se mi ten nápad líbí a už si chystám svou domácí lékárničku, tedy rady a tipy, co mít v záloze pro chvilky, kdy jsem mimo sebe, přetížená a vyřízená. Vše je potřeba si připravit, když je člověku dobře. Jsou to blbosti, může to bejt v krabici od bot, do který sáhnete, když je vám zle. Taková KPZ pro HSP. Čili HSP KPZ:) A protože přetížení je náraz do zdi pro všechny smysly, i HSP KPZ musí obsahovat obinadla, gázy a růžový pilulky pro všechny smysly. 

  • peníze na nákup něčeho dobrého, skvělého, na udělání si radosti
  • lísteček se vzkazem zdravého já tomu oslabenému
  • dobrá kniha, časák
  • dobré víno, čokoláda, chilli papričky 
  • a ještě rada: po náročném dni se zklidnit ve svislé poloze, nikoli v té vodorovné, tedy klidně sedět a nic nedělat

120 sekund a jste vítěz

Jedna z minirad je i změnit držení těla. O tom jsem psala už v prvním článku o HSP, jak se držíte, tak se cítíte. No a tady je na to konkrétní cvičení – taková dvouminutová fligna (vychytávka): na dvě minuty si stoupněte do pozice vítěze – rozkročené nohy, ruce v bok a usmívejte se – za 120 sekund se prý změní chemické pochody v mozku a z postoje je pocit. Jste vítěz. 

Co dělat, když jste vstřebali emoce a energie jiných lidí

My HSP jsme emočně nakažliví a chytneme emoce jiných jedna dvě, asi jako rýmu. V knize to autorka hezky přirovnává k Supermanovi poblíž kryptonitu. Protože něčí cizí emoce se mohou dotknout něčeho hluboko v nás a začnou bublat pocity, který jsme třeba vůbec neměli v úmyslu řešit. 

Moje řešení: vyhýbat se lidem, co by na mě chrstli negativní emoce

Dvě řešení v knize:

  1. Když je zaregistrujeme a odžijeme, což se lehce řekne, hůř udělá, zvládneme to líp. Tohle je ovšem na dlouhou debatu u terapeuta. Jakože sice vím, že ty emoce nebyly moje, že je můžu “pustit” a chlemstnout zpátky tomu, kdo je chlemstnul na mě, ale znovu říkám, že to se líp radí než udělá. Zvládnout nechytat tuhle emoční rýmu chce čas. Já se vždy raději vracím ke svému nejoblíbenějšímu – negativistům se úplně vyhýbat.  
  2. Často je ale řešit nechceme, přiklopíme je nevnímáním a nakonec se z toho vyklupe pořádná únava. Je fakt, že po setkání, hovoru či jen smskování s někým negativním únavu pociťuju často. ÚNAVA bývá prý nejčastější příznak, že jsme “chytli blbý emoce” někoho jinýho a jen se je snažíme zamést pod koberec. A to chce sílu. Energii. A tak ji to žere.  

Pocity a myšlenky spolu souvisí

  • co si o něčem myslím, má vliv na moje pocity
  • emoce jsou jen energie, nemusejí mít příběh, vysvětlení, někdy se nějak cítím jen z hladu nebo protože mám nějakou chemii v těle kvůli něčemu (tak to sleduju, jak se mi zhorší nálada, přemejšlím, kdy jsem naposledy jedla, jestli jsem se dobře vyspala, čeho se bojím, na co se netěším, v kalendáři mám napsaný očekávaný depky při PMS, ať jim na to zas neskočím a neprožívám depku jako fakt, ale vím, že jen dostanu menzes, tak se vlastně snažím odhalovat emoce způsobený něčím zvenčí, hned je mi pak líp, když vím, že jsem nakrklá z hladu:)

Jak udržet stabilní energii

“Pokud si chcete udržet stabilní hladinu energie, musíte během dne jednat ve svém zájmu a ptát, se co laskavého teď pro sebe mohu udělat?” HSP často myslíme dřv na ostatní, až pak na sebe. Já měla loni zánět trojklanného nervu, a tak jsem se naučila jednat mnohem, mnohem víc ve svém zájmu, protože jsem to málem nedala. Fakt jsem byla nad propastí a znovu se nad ni nechci dostat. A že moje tělo muselo vypnout, aby mi dalo políček, jsem pochopila a už fackovat nepotřebuju. Takže následujících  bodů splňuji do puntíku. 

  1. rozhodujte se ve vlastním zájmu
  2. obklopujte se lidmi, kteří vás nechávají sami sebou
  3. neodsuzujte se ani se neberte jako oběť
  4. mluvte s lidmi o tom, jak uvažujete, co cítíte
  5. choďte na terapii, hluboce se poznávejte 

A supertip z knihy na toto téma: 

7x denně si nastavit upozornění v mobilu, která mi připomene, že mám stát na své straně a kopat za svůj tým: “Co právě teď potřebuju?” A splnit si to a být k sobě radikálně laskavý. RADIKÁLNÍ LASKAVOST k sobě se mi vlastně líbí skoro nejvíc ze všech miniobjevů z knihy. 

Na konci knihy je spousta odkazů, tipů na další knihy atd. No a prostě jako minilékárničku pro HSP ji vřele doporučuju. Tipů a rad je tam mnohem víc, než jsem si tu vypsala v mém knižním deníčku. 

Last modified: Květen 10, 2021